Tata też czyta 2025
O kampanii
Mężczyźni czytają rzadziej niż kobiety
– sobie i dzieciom
Celem kampanii #TataTeżCzyta jest promowanie czytania wśród mężczyzn. Według badań Biblioteki Narodowej nt. stanu czytelnictwa książek w Polsce, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, rzadziej też czytają swoim dzieciom. W 2024 roku czytanie zadeklarowało 47% kobiet i 35% mężczyzn, co oznacza, że ponad 30-procentową różnicę w sięganiu po książki!
Chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek, kiedy kończą 9-10 lat. Jedną z przyczyn może być brak męskiego czytającego wzorca, co sprawia, że czytanie wydaje się mało atrakcyjne, związane jedynie z nauką. Często przeciwstawia mu się sport jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu – a przecież powinniśmy chcieć rozwijać się holistycznie! Jak to zmienić?
To proste! Zachęcić mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów do czytania. Przekonać ich, że czytanie może być fajne i może wpłynąć na jakość spędzanego czasu z dzieckiem oraz na rozwój dziecka teraz i w przyszłości.
Dlatego powstała kampania #TataTeżCzyta.
Trzecia edycja
#TataTeżCzyta2025
Tegoroczna edycja pod hasłem „Czytanie łączy” podkreśla, że wspólna lektura z dzieckiem nie tylko rozwija, ale również buduje silne, emocjonalne więzi. W nowej odsłonie organizatorzy zwracają uwagę, że zarówno czytanie, jak i sport to aktywności, które rodzice mogą – a nawet powinni – podejmować razem z dziećmi, traktując je jako formę rozrywki i źródło radości. Regularne czytanie oddziałuje na mózg w podobny sposób, jak aktywność fizyczna wpływa na ciało.
To już trzecia odsłona kampanii, w tym roku bierze w niej udział aż 50 wydawnictw, z których każde proponuje jedną książkę oznaczoną specjalnym logo akcji. Tytuły są podzielone na kategorie wiekowe.
Dla mediów
Zapraszamy do czytania i udziału w kampanii
Włącz się!
Włącz się! Bo czytanie łączy…To zawołanie kierujemy do każdego, kto chce promować ideę czytania wśród mężczyzn – sobie i dzieciom. A w szczególności do różnych środowisk, które są blisko czytelnika i mają wpływ na zmianę i kształtowanie nawyków.
Materiały do pobrania
Zachęcamy do pobierania i używania materiałów, które tworzymy.